De elektrische auto wordt binnen enkele jaren een onmisbare schakel in de mobiliteit van burgers en bedrijven. Nu al kunnen ze veel geld besparen door hun gedrag af te stemmen op hun werkelijke mobiliteitsbehoefte, is de stellige overtuiging van Henk Meiborg en Tom Velthuis van Emodz.
door Martin Ruesink - foto Frans Nikkels
Twee auto’s op de oprit, waarvan er een het grootste deel van de week niet wordt gebruikt. Een ziekenhuis met vijf gereedstaande bedrijfsauto’s op de parkeerplaats, voor personeel dat onverwacht op pad moet.
„Waarom worden die wagens niet ’s avonds en ’s nachts door een beveiligingsbedrijf gebruikt en waarom hebben ze allemaal brandstofmotoren?”, vraagt Henk Meiborg zich af.
Het zijn zomaar twee alledaagse voorbeelden van onze vastgeroeste patronen in mobiliteit. De continue beschikbaarheid van (eigen) gemotoriseerd vervoer geeft de zekerheid van onbeperkte vrijheid. „Maar vrijwel niemand durft alle kosten van het eigen wagenbezit eens kritisch af te zetten tegen de werkelijke behoefte aan mobiliteit”, zegt Tom Velthuis.
Velthuis en Meiborg adviseren met hun onderneming Emodz vanuit Harbrinkhoek bedrijven over slimmer mobiliteitsbeleid. De kern van het advies is een betere planning van het benodigde vervoer, zowel voor werk als privégebruik. Door strakker te plannen en van een breder assortiment vervoermiddelen gebruik te maken, kunnen de kosten flink worden teruggebracht. Voor een bedrijfje dat nu pakweg dertien leasewagens met brandstofmotor heeft, kan de nieuwe aanpak in vier jaar 70.000 euro opleveren.
Via slimme volgsytemen kunnen werkgevers en werknemers precies het juiste vervoermiddel voor de gewenste klus (dichtbij dan wel veraf) beschikbaar krijgen. De ene keer is dat nog een auto met benzinemotor, een volgende keer een elektrische auto, een scooter op stroom, het openbaar vervoer of zelfs de fiets. „ Ook de fiets ja”, zegt Velthuis. „ Misschien vinden sommige werknemers dat minder leuk, maar het levert wel geld op.”
Als een werknemer snel voor een betrekkelijk kort ritje een elektrische auto nodig heeft, geef je hem niet een volledig opgeladen exemplaar mee. Die kun je beter bewaren voor een ander, die verder moet rijden”, zegt Meiborg. „Hetzelfde principe geldt in het weekend, als medewerkers privékilometers maken. Ook dan heb je lang niet altijd per se een auto met brandstofmotor nodig, alleen als je van plan bent wat verder weg te rijden. Dat kun je plannen en dat loont. Je fiscale bijtelling daalt immers aanzienlijk.”
Die benadering levert bedrijven en werknemers niet alleen (fiscaal) voordeel op, maar pakt ook gunstig uit als bij aanbestedingen het groene karakter wordt meegewogen. Met name het terugdringen van co2- uitstoot en fijnstof levert harde euro’s voordeel op. Emodz ziet een centrale rol weggelegd voor elektrische voertuigen in slimme en energiezuinige vervoersoplossingen. „ De elektrische auto bijvoorbeeld, dat is niet alleen een vervoermiddel.
Dankzij zijn uitstekende accu’s is het ook een heel mooie opslagmogelijkheid voor elektriciteit die met wind en zonnepanelen wordt opgewekt. Die opslagmogelijkheid ontbreekt nu vaak nog en dat is zonde”, zegt Meiborg. „Op die manier maakt de elektrische auto deel uit van een zogenaamd smart grid, een samenhangende infrastructuur die het gebruik van fossiele brandstoffen zoveel mogelijk beperkt.”
Meiborg rijdt zelf in een (elektrische) Opel Ampera en distribueert samen met Velthuis in Duitsland elektrische scooters van het merk Ebretti. Deze twee vervoermiddelen maken deel uit van de zoektocht naar een nieuwe mobiliteit, die zowel schoon als betaalbaar moet zijn.
Emodz zoekt bereikbare schone mobiliteit vooral in de optimale afstemming van slimme technieken en systemen die dure voorzieningen voor piekgebruik terugdringen. „We willen absoluut niet doen alsof we weten welke oplossingen hét antwoord op het mobiliteitsvraag gaan worden”, zegt Velthuis. „Wat we wel weten, is hoe je nu geld en milieu kunt besparen met behoud van je mobiliteit”, aldus Meiborg.
Meer informatie op www.emodz.nl
‘ Wat we wel weten is hoe je geld en milieu kunt besparen met behoud van mobiliteit’
Tom Velthuis en Henk Meiborg van Emodz adviseren bedrijven over slimmer mobiliteitsbeleid
http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/21/wees-de-fiscus-te-slim-af-ga-elektrisch-rijden.xml
BeantwoordenVerwijderen