zondag 26 februari 2012

5. Achteraf inbouw NAVigatie

Inbouw van Samsung Galaxy Note.


Wij hebben zoals al eerder vermeld niet gekozen voor de NAV optie van Opel doch hebben achteraf een Samsung Note ingebouwd.
De reden hiervoor is als volgt. Wij hebben zowel bij The New Motion, Opel Nederland, My Ampera Agent, medewerkers van Opel op de IAA als ook op Duitse blogs van Opel, navraag gedaan inzake de mogelijkheid, om via een USB stick o.i.d., poits of intrest te laden op de standaard NAV van de Ampera.
Dit met als doel om de steeds langer wordende lijst van oplaadpunten regelmatig aan te kunnen vullen (In de Nissan Leaf gebeurt dit automatisch naar ik heb begrepen). Echter niemand kon ons een bevredigend antwoord geven. 
Wij hebben dus een Ampera zonder deze optie bestelt en geleverd gekregen. Overigens hebben we ook kort geleden (ruim na bestelling) deze vraag nogmaals gesteld maar zonder resultaat.
Aldus gekozen voor een Samsung Note. Heeft natuurlijk nog een aantal andere voordelen. We kunnen nu allerlei, aan het elektrisch rijden gerelateerde, Apps downloaden en gebruiken die natuurlijk niet op de NAV unit kunnen worden gebruikt. Enkele Apps die wij al inzetten zijn:parkmobile.nl plugsurfing.nl myAmpera UlysseSpeedometer e.d. 
Voor de navigatie gebruiken we gewoon de Standaard navigatie op de telefoon, handig met spraakherkenning (werkt echt goed).
Goed is dat je via de myAmpera App naar de gewenste oplaadpaal kunt navigeren, omdat de navigatie app keurig wordt geopend door de App. Minder leuk van de myAmpera App is dat je niet direct wordt verbonden met The New Motion of de my Ampera Agent, doch met de overkoepelende Opel pech centrale. Deze mensen snappen echt niet waar je over hebt als je een specifieke vraag heb over de Ampera. Ook draait de App niet naar de landscape screen die we hebben gekozen op de Samsung Note.
De inbouw hebben we laten uitvoeren door AST in Vriezenveen (meerdere vestigingen). Christian aldaar heeft samen met ons in de voorgaande weken, en met de Demo auto van Opel Kamp erbij, verschillende opties bekeken en hieronder zie het resultaat.







De Samsung Note in met een houder en een hulpstuk (driehoekje met ongelijke zijden) van Brodit rechts uit het midden op het klepje boven op het dashboard gemonteerd. Door dat de houder een beetje asymmetrisch is, staat vervolgens het scherm (op zijn kant) recht boven het andere scherm in de midden console. Tevens is nu de ontgrendeling van de klep eenvoudig, welliswaar alleen van af de linkerzijde, te bedienen. De voeding is vervolgens heel eenvoudig nu er in het vakje onder de klep een normale 12 volts aansluiting voorhanden is. Via het menu op het touchscreen van de auto is de koppeling met bluetooth erg eenvoudig. Jammer is wel dat de geluid van de navigatie niet via deze bluetooth verbinding wordt gestreamt.


We hebben overigens vastgesteld, met behulp van de UlysseSpeedometer (geeft op navigatie scherm aan hoe snel je rijd), dat de snelheidsmeter van de Ampera zelf ca. 10% meer aangeeft dan je daadwerkelijk rijd. We gaan natuurlijk met My Tracks van Google (andriod) kijken of ook de afstanden die de Ampera aangeeft wel kloppen. Immers dit is enorm van invloed op het eigenlijke verbruik en de reikwijdte. Hierover in latere Blogs meer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten