woensdag 29 februari 2012

9.Terugreis van Amsterdam naar Almelo met de Opel Ampera


Gemaakt door My Tracks op Android.

Totale afstand: 147,67 km (91,8 mi)
Totale tijd: 1:37:13
Verplaatsingstijd: 1:34:33
Gemiddelde snelheid: 91,13 km/h (56,6 mi/h)
Gemiddelde verplaatsingssnelheid: 93,71 km/h (58,2 mi/h)
Max. snelheid: 109,75 km/h (68,2 mi/h)
Min. hoogte: 32 m (104 ft)
Max. hoogte: 106 m (349 ft)
Hoogteverschil: 459 m (1505 ft)
Max. helling: 5 %
Min. helling: -6 %
Opgenomen: 26-02-2012 18:18

En de bijbehorende foto's:


Bij start in Amsterdam


Main screen start

Console screen start


Bij aankomst in Almelo:


Main screen finish   



Console screen finish   

Met de ervaring van de heenreis in het geheugen en de wetenschap dat van knp. Azelo tot finish niet meer dan 10 km moet worden afgelegd, besluiten we bij de start dat we elektrisch blijven rijden tot er nog voor 10 km in de accu zit. Ietsje voorbij knp. Hoevelaken geeft het instrumentarium aan dat we 10 km "over" hebben. Na aankomst lazen we de bovenstaande schermen af en wat blijkt dat er nog 3 km reikwijdte rest, nadat we 56,8 km op de accu hebben gereden. We hadden dus op één accu lading 59,8 km kunnen rijden terwijl bij de start de auto aangaf voor 57 km elektriciteit te hebben. De gemiddelde snelheid was 93,71 km/h. met een maximale snelheid net geen 110 km/h. Nogmaals dit zijn echte GPS snelheden de teller geeft dan ca. 10% meer aan.
Op de foto's zie je dat het inmiddels donker was en derhalve heeft de voertuig verlichting op volle sterkte gebrand.

De verbruiks cijfers weer op een rijtje.

Totale afstand 147,67 km waarvan elektrisch 56,8 km. Verbruik elektriciteit 9,8 kWh en benzine 5,63 liter. (opmerking: in een eerder bericht hebben we al aangegeven dat de kilometer teller minder dan 1% afwijkt. Het verbruik elektrisch en de hoeveelheid verbruikte benzine lezen we nu af van de schermen in de Ampera, later gaan we dit nog iets exacter doen door het opladen en de benzine consumptie aan de bron te meten).

Benzine verbruik: 147,67 - 56,8 gedeeld door de 5,63 geeft een verbruik van 1:16,14 Niet slecht.
Het elektriciteits verbruik: 9,8 gedeeld door 56,8 geeft 0,17 kWh/km of wel 17,28 kWh per 100 km

Is dit nu veel of weinig? De tijd zal het leren, echter in Autoweek 5 van deze jaargang realiseren de redacteuren met de Chevrolet Volt een verbruik van 18,1 kWh per 100 km dus ietsje meer.
Daarnaast hebben deze "collegae" op benzine een verbruik gehaald van 1:13,3 een stuk hoger.
De test lezende en hun gecombineerd verbruik lijstje aanschouwend hebben we sterk het gevoel dat men niet heeft nagedacht over een, overigens in het dagelijks gebruik werkbare, strategie maar heeft men simpelweg gas gegeven tot de accu leeg was, en vervolgens verder gereden op benzine.
Indien je de manier van rijden en een beetje strategisch inschat, kun je op benzine best 1:15 halen. Op een accu haal je tenminste 60 km (inmiddels hebben we met lagere snelheid ritjes door de regio ruim 60 km gehaald. Hierover later meer.


Volgende bericht: De Emodz Opel Ampera herkenbaar onderweg!

1 opmerking:

  1. 170 Wh is een mooi verbruik wat ik ook regelmatig haal.
    Als ik heel rustig rijd in de zomer haal ik 135 Wh/km. Bij extreme koude me de verwarming aan is 200 Wh/km. ook wel voorgekomen. Ik rijd veel 80 km/h en 100 km/h wegen vandaar een lager verbruik. Het betreft een ECE golf variant. nu 75.000 km gereden.

    BeantwoordenVerwijderen