dinsdag 28 februari 2012

7. Eerste verrassende verbruiks waarden Opel Ampera

We zijn afgelopen zondag vanuit Almelo naar Amsterdam, en terug gereden. We hebben de gehele rit via My Tracks gelogd en alle waarden zijn gebruikt om een zo zuiver mogelijk beeld te geven.
De klimaat installatie stond ingesteld op "auto min" waarbij ongeveer 5% van de energie wordt gebruikt voor het (zondag tenminste) verwarmen van de auto. Dit bleek ruim voldoen. Verlichting op standje automatisch hetgeen betekende dat op de heen weg alleen de side markers hebben gebrand en op de terugweg de normale verlichting. 
We rijden inmiddels continue in de stand L (hebben we zondag ook gedaan) hetgeen ons goed bevalt, auto remt wat meer af op de motor (generator) dan in stand D. Sommigen vinden dit wellicht niet prettig, het levert in ieder geval iets meer regeneratie energie op.
De heenreis is er gereden zoals je dat als gemiddelde chauffeur zou doen, ergo iets sneller dan toegestaan, gematigd anticiperen en niet steeds op de cruisecontrol.
De terugreis hebben we zo zuinig mogelijk gereden. Zoveel mogelijk op de cruisecontrol en overdreven anticiperen om maximaal gebruik te maken van de regeneratie (in stand L dus).
Onze strategie was, proberen de accu leeg te hebben in Amsterdam daar weer laden en met vrijwel lege Accu in Almelo eindigen.
Omdat te realiseren hebben we een beetje zitten rekenen er van uit gaande dat de Range met de drie personen aan boord en de voorgenomen heenreis rijstijl ca. 50 km zou bedragen.
Aldus van via A35 naar Almelo tot knp. Azelo in de Mode Normaal (dus elektrisch), dan in Mode Hold (dus op benzine) over de A1 richting Amsterdam en dan de laatste 40 km weer elektrisch. De terug reis natuurlijk hetzelfde maar dan in omgekeerde volgorde. Filosofie hierachter: In de stedelijke gebieden emissie loos en op autosnelweg zo zuinig mogelijk.
Lees voor de cijfers de volgende twee berichten.


Laden aan het Fredriksplein in Amsterdam, tot 31 april nog gratis........................

5 opmerkingen:

  1. ben benieuwd... voor elke kilometer op benzine rijden zou hij dus ook één kilometer elektrisch moeten opslaan?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Zo werkt het helaas niet Paul, je regenereert zodra het gas wordt losgelaten, maar dat is maar een peulenschilletje t.o.v. hetgeen je nodig hebt om te rijden.

      Verwijderen
  2. He, stond de rode Tesla er niet?

    Gr. Martin die om de hoek van het Frederiksplein werkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ken helaas geen Martin, echter als hij er do. of vr. staat, laat ik de chauffeuse briefje onder de ruiten wisser doen. Welke afzender moet erop?

      Verwijderen
  3. Ik vraag me al een tijdje af waarom je schrijft dat je in de stand L zuiniger rijdt. De gebruiksaanwijzing beveelt die stand aan in de bergen of in de sneeuw, maar besteedt geen letter aan het extra regenereren.

    BeantwoordenVerwijderen