dinsdag 28 februari 2012

8. Heenreis van Almelo naar Amsterdam met de Opel Ampera

Gemaakt door My Tracks op Android.

Totale afstand: 148,38 km (92,2 mi)
Totale tijd: 1:36:46
Verplaatsingstijd: 1:23:17
Gemiddelde snelheid: 91,99 km/h (57,2 mi/h)
Gemiddelde verplaatsingssnelheid: 106,90 km/h (66,4 mi/h)
Max. snelheid: 131,80 km/h (81,9 mi/h)
Min. hoogte: 36 m (118 ft)
Max. hoogte: 106 m (348 ft)
Hoogteverschil: 431 m (1413 ft)
Max. helling: 9 %
Min. helling: -10 %
Opgenomen: 26-02-2012 13:20

En de bijbehorende foto's:


Bij de start in Almelo:


Main Screen bij vertrek

Console Screen bij vertrek



Op schermen valt af te lezen dat de energie in de accu goed zou moeten zijn voor 58 km reikwijdte. Verder geeft de Console screen aan dat er uit deze oplaad beurt er nog geen energie is verbruikt.


Bij aankomst in Amsterdam:
Main Screen bij aankomst 



Na aankomst lazen we de bovenstaande schermen af en wat blijkt nog 15 km reikwijdte over, nadat we 39,0 km op de accu hebben gereden. We hadden dus op één accu lading 54,0 km kunnen rijden terwijl bij de start de auto aangaf voor 58 km elektriciteit te hebben. De gemiddelde snelheid was 106 km/h. met een maximale snelheid net boven de 130 km/h. (dit laatste weliswaar op benzine).

De verbruiks cijfers op een rijtje.

Totale afstand 148,38 km waarvan elektrisch 39 km. Verbruik elektriciteit 7,8 kWh en benzine 8,75 liter. (opmerking: in een eerder bericht hebben we al aangegeven dat de kilometer teller minder dan 1% afwijkt. Het verbruik elektrisch en de hoeveelheid verbruikte benzine lezen we nu af van de schermen in de Ampera, later gaan we dit nog iets exacter doen door het opladen en de benzine consumptie aan de bron te meten).

Benzine verbruik: 148,38 - 39,0 gedeeld door de 8,75 geeft een verbruik van 1:12,50
Het elektriciteits verbruik: 7,8 gedeeld door 39,0 geeft 0,20 kWh/km of wel 20,00 kWh per 100 km

Is dit nu veel of weinig? De tijd zal het leren, echter in Autoweek 5 van deze jaargang realiseren de redacteuren met de Chevrolet Volt een verbruik van 18,1 kWh per 100 km dus lager.
Daarnaast hebben deze "collegae" op benzine een verbruik gehaald van 1:13,3 eveneens lager. We tekenen aan dat we op benzine toch echt wel zoveel mogelijk 130 km/h hebben gereden, echte kilometers, dit betekend op de snelheidsmeter bijna 140 km/h. Benieuwd naar de cijfers voor de terugreis.

Lees voor het verbruik op de terugreis ons volgende bericht.


2 opmerkingen:

  1. 8,7 liter verbruik op 110,2 km is volgens mij geen 1 op 18,70. Een van ons maakt een denkfout....ik hoop ik ;-)

    Gr. Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Martin, je hebt helemaal gelijk, de waarde die we hebben gebruikt voor de berekening hebben we verkeerd afgelezen. We hebben e.e.a. hersteld en het verbruik op benzine bij de autosnelweg kilometers bedraagt 1:12,5.

    BeantwoordenVerwijderen