dinsdag 6 maart 2012

11. Problemen met stroom tanken in de Emodz Opel Ampera

Afgelopen week is een van onze medewerksters, in verband met haar opdracht, op donderdag en vrijdag naar Amsterdam op en neer geweest met de Opel Ampera. Tegenover het kantoor van de opdrachtgever Favela Fabric is een dubbele parkeerplaats met een oplaadpaal van Nuon.



Bij aankomst donderdag ging het al mis. Er stond een mini met Italiaans kenteken op een van de plaatsen, en de Tesla van The New Motion op de andere beschikbare plaats. Geen plekje dus. De Mini zou er weliswaar niet mogen staan, maar wat doe je eraan?
Ergens anders parkeren dus. Nu wil het geval dat er inmiddels een leuk project loopt in A'dam, namelijk Car2Go, vervelend bijverschijnsel is echter wel dat in de wijdere omgeving van het Frederiksplein bij alle oplaadpalen een Smart van Car2Go staat. Aldus parkeerbeheer gebeld en de Ampera maar zolang op de laad en los plek van de Albert Hein geparkeerd. Met een briefje achter de voorruit. 
Na uur een uurtje (09:00 uur) was mini weg en kon de Emodz Ampera naast de Nuon paal worden geparkeerd en kon het opladen beginnen. Kabel in auto, kabel in paal, pasje ervoor en laden maar.
Bij terugkomst echter bleek dat het laadproces, vrijwel direct na het starten van het laden, was afgebroken met als gevolg dat de auto niet was bijgeladen. Oorzaak niet duidelijk, dat zou een dag later pas duidelijk worden.
In de veronderstelling iets fout te hebben gedaan, is onze collega met nog 13 km. in de batterij naar haar afspraak bij de Westergasfabriek gereden. Daar waren alle in de buurt beschikbare oplaadpalen bezet, en dus ook daar niet bijladen. Na de afspraak teruggereden op benzine naar het Oosten van het land, de thuisbasis van de Emodz Ampera. 
Zo zie je maar, met een Leaf of Tesla zouden we serieus een probleem hebben gehad, immers die moet je wel laden anders kom je niet thuis.
Vrijdagmorgen: Plek naast de Tesla, die er nog steeds staat, is vrij. Auto geparkeerd en de gehele exercitie nog maar eens uitvoerig met de gebruiksaanwijzingen erbij herhaald. En wat blijkt, op donderdag toch niet zoveel fout gedaan, want het laden lukt niet. Er zou een storing zijn.
Wat nu te doen: overleg met collega's in het Oosten van het land.
The New Motion bellen; deze vragen vriendelijk welke paal het betreft en verwijzen door naar de Nuon, echter wel met vermelding van een verkeerd telefoonnummer. De Nuon beloofd een monteur langs te sturen. Deze stelt enkele uren later vast dat het aan de auto ligt.
Dan maar Opel bellen. Beste direct de My Ampera specialist bellen, die weet het ongetwijfeld het meeste van. Met de APP my Ampera die we inmiddels op de telefoon hebben geïnstalleerd de My Ampera specialist aangeroepen. Er wordt opgenomen door een medewerker van Opel Assistants, die niets snapt van de vraag of we kunnen worden doorverbonden met de My Ampera specialist. Wie is dat, wat is zijn naam (Pim van Zuilen), wat voor probleem heeft u, weet niet, nooit van gehoord ezv.
Via een ander nummer toch Pim van Zuilen weten te bereiken, in het verleden al vaker met hem gesproken inzake de gebrekkige communicatie over levertijd na aanpassingen ed.). Pim heeft samen met Opel Assitants geregeld dat er een ANWB wegenwacht medewerker langs kwam die vaststelde dat er niets aan de Emodz Ampera mankeerde, zijn vermoeden was dat de laadpaal niet funtioneerde. Inmiddels dachten de ANWB man en mijn collega dat de Tesla van The New Motion toch wel vol zijn na 2 nachten en anderhalve dag aan de paal te hebben gehangen. Stekker van Tesla eruit van Emodz Ampera erin, en ja hoor laden.
Op vrijdag avond kon de terugreis in ieder geval weer met een volle accu worden aangevangen en bleef daardoor de benzine consumptie weer beperkt tot het absolute minimum (zie voor een indicatie hiervan bericht 9).
Wel direct naar de dealer Kamp in Almelo, om te laten kijken naar een oranje waarschuwingslampje van het motormanagement systeem dat sinds de laadproblematiek is blijven branden. Hiervoor is zelfs een monteur van Kamp blijven wachten tot na vijven. Hulde.
Minder hulde voor wederom de communicatie van Opel Nederland en de hulp van The New Motion. Deze laatste had in onze ogen contact moeten zoeken met Nuon inzake de laad problemen op donderdag en dit hadden ze ook moeten monitoren naar onze mening. Opel heeft beloofd, bij monde van Pim van Zuilen dat e.e.a. in APP zal worden aangepast. Dat monitoren wij dan wel weer.



1 opmerking:

  1. Ik rijd al een paar jaar met een leaf rond, en ik moet zeggen dat ik er tot nu toe nog geen klacht mee heb gehad.

    BeantwoordenVerwijderen