woensdag 28 maart 2012

18. Waarom de Opel Ampera zuiniger kan zijn dan de Chevrolet Volt

"Wat is dit nu voor een rare stelling" is waarschijnlijk de eerste gedachte die in je opkomt wanneer je dit leest!
Echter er is een belangerijk (althans in onze ogen) verschil tussen de Opel Ampera en de Chevrolet Volt die deze stelling onderschrijft.
De Chevrolet Volt kent namelijk geen Hold mode. Laat dit nu de mode zijn waarvan wij veel gebruik maken om zo zuinig mogelijk te rijden. Wij stellen immers dat door in bebouwde (stedelijke gebieden) elektrisch te rijden, en op de provinciale wegen en autosnelwegen op benzine, je zo efficiënt mogelijk omspringt met de mogelijkheden van de Opel Ampera.
In de laatste contacten met de My Ampera Agent, die afgelopen vrijdag belde om te vragen hoe de auto beviel, hebben wij overigens ook sugesties gedaan dit in toekomstige opvolgers van de Opel Ampera nog te verfijnen.
Om in de Opel Ampera te schakelen tussen de mode Normal en Hold, dient de knop net boven de blauwe aan/uit knop te worden bedient. Deze moeten we, en dit vraagt echt enige gewenning, steeds drie keer indrukken om te wisselen tussen beide veel gebruikte modi. Het zou veel beter zijn om op het stuurwiel een knop te hebben die we hiervoor zouden kunnen gebruiken (en dan zelf programmeerbaar zodat je deze kunt beperken tot het schakelen tussen de modi die jij veel gebruikt).
Omdat de bewuste huidige knop net boven de blauwe aan/uit knop is gesitueerd, is het ons al een aantal keren overkomen dat we per abuis tijdens het rijden de auto met de blauwe knop uitschakelden. Er gebeurt dan eigenlijk niet zoveel en de auto laat zich ook direct zonder problemen weer inschakelen, echter wij vinden toch dat hierdoor gevaarlijke situaties zouden kunnen ontstaan.
Kijk even naar het bijgevoegde filpje van een Amerikaanse autojournaliste die het verschil tussen de Opel Ampera en de Chevrolet Volt opmerkte. 
Grappig is ook te horen dat de spokesmen van Opel, Nederland als voorbeeld neemt voor het elektrisch rijden in Europa! Filmpje

5 opmerkingen:

  1. Goed idee. er is inderdaad nog wat te winnen in de drive-standen.
    Zou mooi zijn als de navigatie deze omschakeling zou adviseren. Die weet immers de route en het onderscheid tussen snelweg, hoofdweg en bebouwde kom. Nog mooier als hij bij file adviseert terug te schakelen naar de L-drive.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk dat je dit opmerkt, in een van de laatste autoweek tests inzake een seat plugin wordt omschreven hoe de VAG groep inderdaad gebruikt maakt van een dergelijke optie in de navigatie. Wij hebben o.a. om die reden geen Navigatie in de Opel Ampera besteld, maar gebruiken een Android divice met verschillende Apps.
    Zie hiervoor een eerder bericht op deze pagina.
    Groet Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat mij opvalt, is dat de elektriciteitsvoorraad sneller afneemt op de snelweg.
    Logisch, want het verbruik is afhankelijk van de luchtweerstand.
    Bij hoge snelheden wordt die steeds groter.
    Je benzinevoorraad gaat natuurlijk net zo hard achteruit op de snelweg.
    Bij een rit die je niet volledig elektrisch kunt rijden, past volgens mij het advies: verbruik je elektriciteit op de snelweg en je benzine in de stad.
    Op die manier rijd je je duurste kilometers elektrisch!
    Of maak ik ergens een denkfout?

    Groet, Jan

    P.S. Natuurlijk draag je zo niet bij tot een schonere lucht in de stad.
    Wie dat belangrijker vindt dan zo zuinig mogelijk rijden, volgt natuurlijk het advies van Henk.
    Net als ik!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. In de Amerikaanse versie van de Volt zit er inderdaad geen Hold in het keuzemenu ,maar ... in de Europese versie zit deze keuze er wel (zie www.chevrolet.nl volt).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Jan, Volgens ons is het zo dat het benzine verbruik, als we alleen benzine verbruik bekijken, in de stad hoger is per kilometer dan op de snelweg. Immers op de snelweg draait de verbrandingsmotor, zeker in de Opel Ampera, op een vrijwel constant toerental omdat we van de cruise control gebruik kunnen maken. Elektrische range wordt door de lagere snelheden in de stad groter, omdat de luchtweerstand lager is, maar vooral ook (in vergelijking met de benzine motor) omdat de elektromotoren bij welke snelheid dan ook, altijd hetzelfde hoge rendement hebben. Wij gaan dus voor benzine op de snellere doorgaande wegen (cruise control) en elektrisch in de stad. Zoals je terecht nog opmerkt ook nog eens beter voor het milieu.

    @Anoniem, Wij hebben in ons enthousiasme niet gekeken op de site van Chevrolet in Nederland, dank voor de aanvulling.

    BeantwoordenVerwijderen