zaterdag 3 maart 2012

10. Gebrek aan info voor potentiële koper van een Opel Ampera

Wij hebben onze Opel Ampera al lang geleden (meer dan een jaar) besteld en destijds was er niet veel meer informatie dan een A4 leaflet met hierop prijzen en uitvoeringen. 

We hebben al in een eerder bericht besproken wat nu het verschil is tussen NAV & Bose (optie) en de standaard uitvoering. Toen wij de auto bestelden, was er geen info over het uploaden van alle oplaadpalem in de af fabriek NAVigatie. We zijn er dus op de gok van uit gegaan dat het niet mogelijk zou zijn om complete bestanden van bijvoorbeeld oplaadpalen.nl of vergelijkbaar te uploaden. Dit heeft goed uitgepakt (lees het eerder geplaatste bericht 5) maar het had ook een minder gelukkig gekozen gok kunnen zijn. Nog steeds weet men bij Opel Nederland en bij The New Motion niet, of het al dan niet mogelijk is. Een bezoek aan een Duitse dealer in Köln gisteren gaf uitsluitsel. Volgens de verkoper aldaar; definitief niet mogelijk.
Verder pratend met deze verkoper gaf deze aan dat het ook helemaal niet nodig zou zijn om oplaadpalen te uploaden in het systeem. Hij was van mening (Opel Duitsland instructies?) dat men de Ampera overal eenvoudig kon aansluiten op een 220 Volt aansluiting, mits die maar 16 A. gezekerd zou zijn.
Dit vonden we een interessante uitspraak en dat riep om de volgende vraag: "maar bij een oplaadpaal gaat het toch veel sneller", antwoord: "nee hoor, de Ampera kan met maximaal 16 A. geladen worden niet meer, dus het duurt overal even lang", vraag van ons: "maar de draagbare 220 Volt lader van Voltec is toch afgezekerd op 5 A dan wel 10 A?" antwoord: "nee hoor 8 A of 16 A". 
Is het dan toch zo dat de voor Nederland geleverde draagbare 220 Volt laadkabel (instelbaar (twee of vier groene lampjes voor 5 of 10 A)) anders is dan die voor bv. Duitsland? Wij denken van wel. Aan de binnenzijde van het Nederlandse instructie boekje is een sticker geplakt waarop staat dat de kabel is bedoeld voor het laden met 5 of 10 A. in tegenstelling van hetgeen in het boekje  elders staat vermeld. Nu wij een aparte groep hebben vrijgemaakt voor het laden van de Opel Ampera, zouden we dus met een Duitse kabel wel met 16 A. kunnen laden. Dit gaan we natuurlijk testen, dus hierover later meer.
Vervolgens nog even gesproken over de levertijden, die in Duitsland op dit moment 13 weken bedraagt.
Bij het afscheid krijgen we nog de aanbieding om een proefrit te maken, dit kunnen we afspreken bij de Kundendienst en kost maar liefst € 90,=, die we terug krijgen als we een Opel Ampera kopen. Dit aanbod hebben we vriendelijk afgeslagen.
Wel dankbaar hebben we de uitgebreide folder (boekje) in ontvangst genomen, samen met een tweede technische gegevens folder. Ook onze Opel dealer Kamp in Almelo kende deze folders niet en was dan ook blij dat hij deze van ons mocht houden.









Geen opmerkingen:

Een reactie posten