dinsdag 10 april 2012

24. Hersenkraker bijtelling Opel Ampera

Natuurlijk rijdt een ieder de Ampera om zijn footprint te minimaliseren, maar hoe zit het eigenlijk met de bijtelling? Je zou zeggen, dat is makkelijk die is gewoon 0 %. Maar de eerste Ampera's worden nu afgeleverd, terwijl de bijtelling gekozen wordt op jaarbasis. Hmmm.....


Volgens mij zijn er 2 opties:


  1. je gaf voorheen aan dat je je auto niet prive gebruikte en hield een KM registratie bij. Per 1 april heb je de Ampera en hoewel die opgaat voor 0 % bijtelling, moet je nog steeds een KM registratie bijhouden. Je hebt immers gemeld dat je geen prive KM's rijdt. Das best lullig als dit zo is. je bent dan hard alles aan het bijhouden,  maar zin heeft het eigenlijk niet.
  2. je geeft na ontvangst van de Ampera over 2012 alsnog aan dat je de auto prive gebruikt. Dat betekent echter dat je dan de bijtelling moet nemen over de maanden dat je je auto nog had. Dat betekent dat je moet afrekenen over in mij geval 3 maanden. Maanden waarvoor ik bizar genoeg wel een KM registratie heb bijgehouden en nooit prive reed. 
Kortom, best een lastig geval en het zou lullig zijn als het echt zo is als bovenstaade opties aangeven.
Wie weet meer?

4 opmerkingen:

  1. In je aangifte kun je meerdere auto's opvoeren waardoor je je "oude" auto als vanouds kunt opvoeren en de Ampera met een 0% bijtelling en prive gebruik

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zowel antwoord 1 als 2 zijn juist. Wil je geen bijtelling over de eerste drie maanden, dan moet je bewijzen dat je in de periode 1 januari - 31 december niet meer dan 500 privékilometers met de auto's hebt gereden. Kan of wil je dat niet, dan komt antwoord 2 aan de orde. Je moet jezelf dus afvragen of een bijtelling over drie maanden opweegt tegen 9 maanden onbeperkt privé rijden. Vaak is dit wel het geval.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ anoniem: zo werkt het helaas niet. De fiscus kijkt naar je gedrag over een heel kalenderjaar en rekent daarover af.
    Ik stond voor dezelfde keuze. Kreeg mijn ampera half maart( verwachtte hem al half februari). Afgelopen drie jaar bijtellingsvrij gereden in een mondeo. Toch maar gekozen om 2012 wel bij te tellen, kost me ongeveer 2,5 x450€, maar ik kon wel met de mondeo op wintersport en rij nu de rest van het jaar zonder boekhoudingsgedoe. Uiteraard maakt het behoorlijk uit op welk moment in het kalenderjaar je de ampera krijgt, en hoe je familiesamenstelling eruit ziet. Als je met 4 of minder bent en geen trekhaak nodig hebt voor je vakantie, is de keuze eenvoudiger

    BeantwoordenVerwijderen
  4. ok, bijna duidelijk voor mij. Als ik het goed begrijp kan je dus toch niet kiezen voor het opvoeren van meerdere auto's, maar kies je voor een heel kalenderjaar. In mijn geval zou dat ook 3 maanden wel de bijtelling pakken betekenen. Niet zo erg, maar zou je niet kunnen verdedigen dat het geen zin heeft een KM registratie bij te houden richting de fiscus. Het effect is immers fiscaal NUL.

    BeantwoordenVerwijderen