donderdag 10 mei 2012

29. E-laadpunten in Almelo?





Onderstaand, het antwoord van het College op de vragen die VVD_Raadslid Hetty Rettensberger stelde over het beleid m.b.t. E-Laadpunten overgenomen van website VVD afdeling Almelo.

Geachte mevrouw Rettensberger,

Op 27 maart 2012 is uw mail ontvangen waarin u uw vragen stelt over het beleid van de gemeente over E-oplaadpunten. Met deze brief beantwoorden wij uw vragen.

Vraag 1 Is het bekend dat de investering voor gemeentes zeer beperkt tot nihil is omdat de Stichting e-laad (een initiatief van de samenwerkende netbeheerders) kapitaal beschikbaar stelt om oplaadpunten te realiseren?
Wij zijn met het initiatief van genoemde Stichting bekend. De Stichting betaalt de oplaadpunten, waarbij de gemeente de energiekosten voor haar rekening moet nemen. De Stichting wenst overigens ook een gratis parkeerplaats. De gemeente zou dan ook de derving van parkeerinkomsten voor haar rekening moeten nemen als het op te laden voertuig op een parkeerplaats met betaald parkeren komt te staan. Het spreekt voor zich dat hier zorgvuldig naar moet worden gekeken ook in relatie tot de bestaande parkeerdruk. De investeringskosten zijn daarmee niet nihil voor de gemeente.

Vraag 2 Is het het college bekend dat de gemeente Almelo geen beleid heeft op het gebied van elektriciteit oplaadpunten voor E-voertuigen? Zijn er plannen om een dergelijk beleid te ontwikkelen, temeer we er van uitgaan dat de gemeente voorstander is van elektrische auto’s?
Vanuit ons beleid inzake duurzaamheid en mobiliteit staan wij positief tegenover deze ontwikkeling. Specifiek beleid op het punt van E-oplaadpunten is er momenteel nog niet. Vanuit onze visie op parkeren wordt hier in het nieuwe parkeerbeleidsplan wel aandacht aan besteed. Dit plan zal nog voor de zomer aan de gemeenteraad worden aangeboden. Daarbij zal een voorstel worden gedaan over de gewenste rol die de gemeente hier zou moeten vervullen. Wij zullen in ieder geval zo spoedig mogelijk criteria ontwikkelen waaraan individuele aanvragen voor oplaadpunten getoetst kunnen worden.

Vraag 3 We hebben begrepen dat er beleid wordt ontwikkeld door de regio Twente, maar dat de regio Twente gezien de tijdsdruk (stichting e-laad biedt de oplaadpunten om niet aan tot een maximum van 10.000 stuks in Nederland) de deelnemende gemeenten heeft geadviseerd met individuele pilot-projecten door te gaan. Start Almelo nu dan ook met één of twee pilot-projecten?
Er is inderdaad een regionale werkgroep waarin afstemming plaats vindt. Onze intentie is om binnen enkele weken in Almelo enkele locaties, bij wijze van pilot, als oplaadpunten aan te wijzen.  

Vraag 4 Is het het college vervolgens bekend dat er interesse is om in Almelo (centrum) een oplaadpunt voor E-voertuigen te realiseren? En dat van ambtelijke zijde is gemeld dat er geen interesse was?
Het is bekend dat er interesse is om in het centrum van Almelo een E-oplaadpunt te realiseren. Van het ontbreken van ambtelijke interesse op dit punt is ons niets bekend. Wel is van onze kant begrip en tijd gevraagd voor een zorgvuldige belangenafweging.

Vraag 5 Is het college bekend dat er door autobedrijf in de gemeente Almelo inmiddels meer dan 25 E-voertuigen zijn verkocht? En dat er meerdere bedrijven zijn in Almelo die hun mobiliteitsbehoefte deels invullen met E-voertuigen?
Dit is ons college bekend.

Vraag 6 Is het college bekend dat er door Cogas inmiddels ook een e-voertuig is aangeschaft en dat Cogas een van de founders is van stichting e-laad? Nu Almelo aandeelhouder is van Cogas is het aan de aanvragers (publiek) moeilijk uit te leggen dat Almelo geen beleid heeft.
Wij zijn op de hoogte van deze informatie. Wij hebben u hierboven al geïnformeerd over onze interesse en de hieruit voortvloeiende acties en maatregelen.

Wij gaan er van uit u hiermee op dit moment voldoende te hebben geïnformeerd.



Hoogachtend,
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
de secretaris,            de burgemeester,

Geen opmerkingen:

Een reactie posten