zondag 20 mei 2012

31. Wat doet Emodz......TCTubantia 19 mei 2012

Vervoer moet je plannen

De elektrische auto wordt binnen enkele jaren een onmisbare schakel in de mobiliteit van burgers en bedrijven. Nu al kunnen ze veel geld besparen door hun gedrag af te stem­men op hun werkelijke mobiliteitsbehoefte, is de stellige overtuiging van Henk Meiborg en Tom Velthuis van Emodz.



door Martin Ruesink - foto Frans Nikkels

T
wee auto’s op de oprit, waarvan er een het groot­ste deel van de week niet wordt
 gebruikt. Een ziekenhuis met vijf gereedstaande be­drijfsauto’s op de parkeer­plaats, voor personeel dat onverwacht op pad moet.

„Waarom worden die wa­gens niet ’s avonds en ’s nachts door een beveiligings­bedrijf gebruikt en waarom hebben ze allemaal brand­stofmotoren?”,
 vraagt Henk Meiborg zich af.

Het zijn zomaar twee alle­daagse voorbeelden van on­ze vastgeroeste patronen in mobiliteit. De continue be­schikbaarheid van (eigen) ge­motoriseerd vervoer geeft de zekerheid van onbeperk­te vrijheid. „Maar vrijwel niemand durft alle kosten van het eigen wagenbezit eens kritisch af te zetten te­gen de werkelijke behoefte aan mobiliteit”, zegt Tom Velthuis.

Velthuis en Meiborg advise­ren met hun onderneming Emodz vanuit Harbrink­hoek bedrijven over slim­mer
 mobiliteitsbeleid. De kern van het advies is een betere planning van het be­nodigde vervoer, zowel voor werk als privégebruik. Door strakker te plannen en van een breder assortiment ver­voermiddelen gebruik te ma­ken, kunnen de kosten flink worden teruggebracht. Voor een bedrijfje dat nu pakweg dertien leasewagens met brandstofmotor heeft, kan de nieuwe aanpak in vier jaar 70.000 euro opleveren.

Via slimme volgsytemen kunnen werkgevers en werk­nemers precies het juiste ver­voermiddel voor de gewens­te klus (dichtbij dan wel ver­af) beschikbaar krijgen. De ene keer is dat nog een auto met benzinemotor, een vol­gende
 keer een elektrische auto, een scooter op stroom, het openbaar vervoer of zelfs de fiets. „ Ook de fiets ja”, zegt Velthuis. „ Mis­schien vinden sommige werknemers dat minder leuk, maar het levert wel geld op.”

Als een werknemer snel voor een betrekkelijk kort ritje een elektrische auto no­dig heeft, geef je hem niet een volledig opgeladen exemplaar mee. Die kun je beter bewaren voor een an­der,
 die verder moet rijden”, zegt Meiborg. „Hetzelfde principe geldt in het week­end, als medewerkers privé­kilometers maken. Ook dan heb je lang niet altijd per se een auto met brandstofmo­tor nodig, alleen als je van plan bent wat verder weg te rijden. Dat kun je plannen en dat loont. Je fiscale bijtel­ling daalt immers aanzien­lijk.”

Die benadering levert bedrij­ven en werknemers niet al­leen (fiscaal) voordeel op, maar pakt ook gunstig uit als bij aanbestedingen het groene karakter wordt mee­gewogen. Met name het te­rugdringen van co2- uitstoot en fijnstof levert harde eu­ro’s
 voordeel op. Emodz ziet een centrale rol weggelegd voor elektrische voertuigen in slimme en energiezuinige vervoersop­lossingen. „ De elektrische auto bijvoorbeeld, dat is niet alleen een vervoermiddel.
Dankzij zijn uitstekende ac­cu’s is het ook een heel mooie opslagmogelijkheid voor elektriciteit die met wind en zonnepanelen wordt opgewekt. Die opslag­mogelijkheid ontbreekt nu vaak nog en dat is zonde”, zegt Meiborg. „Op die ma­nier maakt de elektrische au­to deel uit van een zoge­naamd smart grid, een sa­menhangende infrastruc­tuur die het gebruik van fos­siele brandstoffen zoveel mo­gelijk beperkt.”

Meiborg rijdt zelf in een (elektrische) Opel Ampera en distribueert samen met Velthuis in Duitsland elektri­sche scooters van het merk Ebretti. Deze twee vervoer­middelen maken deel uit
 van de zoektocht naar een nieuwe mobiliteit, die zowel schoon als betaalbaar moet zijn.

Emodz zoekt bereikbare schone mobiliteit vooral in de optimale afstemming van slimme technieken en systemen die dure voorzie­ningen voor piekgebruik te­rugdringen. „We willen ab­soluut niet doen alsof we weten welke oplossingen hét antwoord op het mobili­teitsvraag gaan worden”, zegt Velthuis. „Wat we wel weten, is hoe je nu geld en milieu kunt besparen met behoud van je mobiliteit”, al­dus
 Meiborg.

Meer informatie op www.emodz.nl


‘ Wat we wel weten is hoe je geld en milieu kunt besparen met behoud van mobiliteit’




Tom Velthuis en Henk Meiborg van Emodz adviseren bedrijven over slimmer mobiliteitsbeleid

1 opmerking:

  1. http://www.rtl.nl/components/financien/rtlz/nieuws/2012/21/wees-de-fiscus-te-slim-af-ga-elektrisch-rijden.xml

    BeantwoordenVerwijderen