maandag 28 mei 2012

33. Aanvraag e-laad oplaadpaal in gemeente Almelo

Steunt de overheid (lokaal, provinciaal en landelijk) nu wel of het niet het elektrisch rijden? Om antwoord te krijgen op deze vraag wil wij jullie deelgenoot maken van onze ervaringen.


Op 11 december 2010 hebben wij onze Emodz Ampera gereserveerd bij de Opel Importeur. Vervolgens op 2 juli 2011 de definitieve bestelling gedaan bij de plaatselijke Opel dealer Kamp in Almelo.


Ervaring met de Gemeente Almelo


Op 8 september 2011 heeft The New Motion met ons contact opgenomen om o.a. een oplaadpunt voor ons te kunnen realiseren via stichting e-laad.
Vervolgens ontvingen wij op 28 september 2011 van The New Motion de bevestiging dat het oplaadpunt bij e-laad is aangevraagd.


Zal ongeveer 3 maanden gaan duren!


Op 9 november 2011 het ontluisterende bericht van The New Motion dat de gemeente Almelo niet meewerkt aan het plaatsen van oplaadpalen via individuele aanvragen. Men gaat strategische plekken aanwijzen, en op basis van het inwoner aantal van ca. 70.000 zeven stuks oplaadpalen realiseren. De desbetreffende ambtenaar gaat contact met ons opnemen (moet nog steeds gebeuren). Onze aanvraag betreft immers een plek aan de P-ring midden in het centrum van Almelo, zou zo maar eens een strategische plek kunnen zijn!? In dezelfde mail ook een bijlage aangaande een subsidie van de provincie Overijssel inzake de aanschaf van een elektrische auto. Hierover meer onder het hoofdstuk provincie Overijssel.


Zelf maar eens contact gezocht met de gemeente Almelo, die nota bene zelf aandeelhoudster is van de Cogas een van de founders van stichting e-laad. U raad het al, een muur van onwetendheid en onbegrip. Daarnaast niets zeggende argumenten als derving parkeer inkomsten en hoge kosten voor de gemeente. (grappig detail: onderzoek heeft uitgewezen dat er in Almelo 300 parkeerplaatsen te veel zijn).


Op 29 februari 2012 zijn we naar het stadhuis in Almelo geweest om aan te horen hoe het nieuwe parkeerbeleid voor de binnenstad er uit zou zien. Daar gesproken met de externe adviseur van de gemeente die verantwoordelijk is voor de vernieuwende ideeën. Die wist ons te vertellen dat geen enkele rekening is gehouden met het plaatsen van oplaadpalen voor elektrische auto's. Wij geven aan dat indien met niet wil meegaan in individuele aanvragen, het wellicht een idee is dat men op de "lang" parkeren plaatsen in de binnenstad, dan wellicht een aantal van de zeven "beschikbare" palen zou kunnen plannen.


Steun uit onverwachte hoek: Op 27 maart 2012 heeft de VVD fractie vragen gesteld aan burgemeester en wethouders aangaande het beleid inzake oplaad punten voor e-voertuigen.
Interessant is dat men bij de gemeente Almelo in de veronderstelling leeft dat de stroom voor de oplaadpaal door de gemeente dient te worden betaald. Dit is onjuist, immers op de website van e-laad is terug te vinden dat dit voor rekening van e-laad is. 
Verder staat er in antwoord op vraag 2 dat er weliswaar nog geen beleid is, maar dat men bij het nieuwe parkeer beleidsplan ruimte heeft ingebouwd aangaande het plaatsen van oplaadpunten. Dit is geheel in strijd met hetgeen ons tijdens de voorlichtingsbijeenkomst in het stadhuis op 29 februari 2012 is medegedeeld.
Ook het antwoord op vraag 3 is verwarrend. Op dinsdag 22 mei 2012 spraken wij telefonisch met de ambtenaar die is belast met dit onderwerp. Deze gaf aan dat er geen medewerking wordt verleend aan het plaatsen van oplaadpunten op basis van individuele aanvragen. Geheel in strijd dus met de antwoorden aan de VVD, en het advies van de regio Twente aan de gemeente Almelo (getuige de mail van regio Twente aan ons 21 maart 2012).


Ergo; ondanks steun van mensen bij de Cogas en stichting e-laad, vragen van de VVD fractie, en advies van de regio Twente, zal er in Almelo nimmer een oplaadpunt worden gerealiseerd op basis van individuele aanvragen bij de stichting e-laad. Dat is een gemiste kans. Immers er zijn meer dan 40 e-voertuigen verkocht in Almelo. Derhalve mist Almelo tenminste 20 gratis palen naast de 7 oplaadpalen die men op basis van het inwonertal kan plaatsen. Onze paal gaat in ieder geval naar de buur gemeente waar ons bedrijf is gevestigd. 
Daarnaast zullen we een eigen oplaadpunt realiseren bij ons kantoor midden in Almelo en hebben we een punt voorgestelt via "Love To Load" in Almelo. 


Wordt ongetwijfeld vervolgt.

3 opmerkingen:

  1. te gek voor woorden.
    gebrek aan interne en externe communicatie.
    heb je nog een stemadvies voor de volgende gemeenteraadverkiezingen?
    Succes met deze Kafkaiaanse gemeente!
    Richard

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Veel gemeenten kijken bij de beoordeling van de aanvraag of de aanvrager de mogelijkheid heeft om op eigen terrein te parkeren en een oplaadpunt te realiseren. Waarbij dan alleen aanvragen worden gehonoreerd waarbij de bezitter van een elektrische auto niet op eigen terrein kan parkeren/opladen. Hoe zit dat in dit geval?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Op de plak die hier in Almelo is aangevraagd is er geen mogelijkheid om op eigen terrein te parkeren. De plek is aan de P-ring in het centrum van Almelo.

    BeantwoordenVerwijderen