donderdag 10 mei 2012

30. Benzine vier en een half en Diesel drie maal duurder dan EV


Op verzoek een berekening op basis van gegevens o.a. uit de Autoweek nr. 5 jaargang 23, en inmiddels onze eigen ervaringen. We nemen de gegevens uit onderstaande reactie van ons op de test met de Chevi Volt in vorengenoemd blad als basis. Destijds hadden we te maken met een duidelijk lagere benzine prijs, en wisten we nog niet dat 70 km per accu (in een Opel Ampera) mogelijk was. Scrol verder naar beneden voor de nieuwe berekening.


Zijn auto journalisten negatief over elektrische auto's of niet. Mijn reactie op artikel over de Volt in de autoweek nr. 5 jaargang 23.
Per e-mail aan autoweek@autoweek.nl 

In reactie op de test van de Chevi Volt op pagina 40 e.v. 

Beste Cornelis Kit, 

Je eindoordeel lezende op pagina 42 deed mij beseffen dat bij het testen van de Volt je geheel voorbij gaat aan het doel van de Volt, namelijk een brug slaan tussen auto's die op fossiele brandstoffen rijden en elektrisch aangedreven auto's. 

Diverse onderzoeken hebben aangetoond dat veel bestuurders van auto's per dag niet meer dan 70 km rijden. Dit is de doelgroep voor auto's als de Volt. 
Ik heb met behulp van de gegevens, die jullie in de tabelletjes op pagina 41 en 42 weergeven, een paar sommetjes gemaakt, die duidelijk maken dat wanneer je deze doelgroep in ogenschouw neemt, de Volt een erg interessante auto is. 

Wanneer je met een Volt per dag 100 km aflegt is het verbruik 3,2 liter. Daarnaast verbruik je één accu lading of wel 10,4 kWh. Kosten € 5,60 voor benzine en € 2,10 aan stroom (kWh prijs € 0,21) maakt € 7,70 per dag.
Indien je dit op benzine zou doen met een auto die 7,5 liter per 100 km gebruikt dan kost je dit € 13,20 per dag. Besparing € 5,50 per dag. Ga er nu van uit dat je 220 dagen per jaar, voor je woon werk, die 100 km rijdt en de besparing is al gauw € 100,= per maand.
Daarnaast betaal je geen wegenbelasting. Tel daarbij op de voordelen die er fiscaal zijn te behalen (bijtelling berijder, investeringsaftrek bedrijven) en financieel is het zelfs gunstiger dan een benzine (lease) auto met eenzelfde uitstraling en luxe. (waarom laat je de standverwarming (bij dit weer nota bene) bijvoorbeeld geheel buiten beschouwing in je test).
Bij de kilometers in het voorbeeld hierboven is de winst op CO2 uitstoot, voor vele kopers wellicht een net zo belangrijk argument, navenant.
Immers bij de verbranding van 1 liter benzine stoot een auto 22,5 gram/km uit. Een Volt in vorengenoemd voorbeeld (100 km per dag) stoor dus per 3,2 liter maal 22,5 gram, maakt 72 gram CO2 uit. Een benzine auto met een verbruik van 7,5 liter per diezelfde 100 km; 168,75 gram CO2 maar liefst meer dan 2 maal zoveel! Hier zit de winst voor het milieu (wel groene stroom tanken). 


Overigens is het ook nog eens zo dat je waarschijnlijk, als je 100 km per dag rijdt, 50 km heen en 50 km terug rijdt. Wellicht is het dan mogelijk om te laden in periode tussen heen- en terugreis. In dat geval gebruik je alleen maar “groene” stroom en zijn de kosten nog lager en de winst voor het milieu nog groter. 

Auto's als de Volt maken de transitie mogelijk om over te stappen op elektrische auto's. In de periode dat de infrastructuur voor elektrisch rijden er nog niet voldoende is, kun je zonder angst dat je langs de weg komt te staan van A naar B. Daarnaast met de mogelijkheid om toch vanuit Groningen naar je schoonmoeder in Maastricht te rijden. Echter je schoonmoeder bezoek je niet elke week en met een beetje beleid kun je de dagelijkse kilometers zelfs geheel elektrisch rijden. Dat is de winst van deze auto en derhalve verdienen deze initiatieven de titel auto van het jaar. 

Groet Henk Meiborg http://nl.linkedin.com/in/henkmeiborg

5 opmerkingen:

  1. Hier mijn huidige praktijk verbruik:

    http://www.autoweek.nl/verbruik/5937/opel-ampera-2012

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik kan gelukkig vrij vaak opladen. Momenteel heb ik 2508 km gereden en 37,3 liter verbruikt.
    Dat komt neer op 67,2 km op een liter (1,49 liter per 100 km).
    Wat me erg tegenvalt is het bereik. Ik haal tussen de 48 en 52 kilometer op een volle accu.
    Zijn jullie ervaringen op dit gebied net zo?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @ Jan van Die; wij zelf halen toch echt wel die genoemde 70 km. Echter we houden wel zeer nadrukkelijk rekening met de volgende aspecten:
    * altijd rijden in stand L.
    * klimaat installatie altijd uit, tenzij de ramen beslaan.
    * proberen verbruiksmeter steeds in het midden te houden, betekend veel meer anticiperen, zo weinig mogelijk remmen.
    * geen autosnelweg tenzij absoluut noodzakelijk, indien dit laatste het geval is rijden we op de autsnelwegen op benzine. Door de hogere snelheden spelen luchtweerstand en rolweerstand op de autosnelweg een beduidend grotere rol, en je regenereerd veel minder omdat je minder vaak vaart hoeft te minderen.

    Overigens hebben we in de verschillende fora kunnen lezen dat er veel meer Ampera en Volt rijders zijn die toch wel vergelijkbare afstanden op één akku lading realiseren.

    Succes.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het verbruik van de elektrische auto's is wel erg laag in verhouding met diesel en benzine. Nu staat de benzine prijs per liter volgens mij ook op een historisch laag bedrag( 1.41 per liter) dat terwijl de olietekorten gaande zijn. Ik ben benieuwd waar de toekomst van de elektrische auto's naar toe gaat! Een hele goede ontwikkeling namelijk !

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik vind dat er een aparte regeling getroffen moet worden voor auto's die op elektrisch rijden. Zo zouden ze meerdere voordelen moet bevinden ter stimulans om de eventuele koper van de elektrische auto over de streep te halen. Tevens zou het mooi zijn als ze op een maandelijkse autoverzekering beduidend minder hoeven te betalen vanwege milieu & aantrekkingsfactor om groener te worden/rijden.

    BeantwoordenVerwijderen