zondag 18 maart 2012

17. Oplaad problemen met de de Opel Ampera

Hier het antwoord op de laatste vraag van deze Poll op Linkedin;



Op maandag 12 maart moest onze jongste spruit naar een hockey training in Winterwijk. Mooie gelegenheid om eens te laden in dit plaatsje in de achterhoek. Maar liefst 3 opties in Winterwijk, dus dat moet lukken. Laptop mee, kunnen we mooi, terwijl de auto 2 uurtjes laad, nog wat werken. 
Na zoon lief te hebben afgezet bij het hockey veld, via de My Ampera App naar de paal van onze keuze gereden, even zoeken want het adres in de App komt niet overeen met de werkelijke plek, de paal staat toch echt ca. 300 meter hier vandaan en zelfs in een andere straat.
Maar goed, oplaadpaal is vrij, parkeer plaats is vrij, niets staat het laden nog in de weg. Kabel uitrollen in de auto steken, vervolgens in de paal, pasje ervoor, paal schakelt, laden start...........nee toch niet. laadproces wordt direct afgebroken!
Doe we iets fout? Dacht het niet...nog maar eens proberen. Zelfde handelingen in dezelfde volgorde.....weer niet. Nog een aantal keren geprobeerd, ook volgorde veranderd, dus kabel eerst in de paal en dan in de auto, niets werkt.





Wat te doen, weer My Ampera Specialist aanroepen? Heeft niet zoveel zin, want het is na zessen, dus worden we doorgeschakeld naar The New Motion, Kunnen we hen beter direct bellen. Kortaf antwoord van de dame aan de telefoon, "ik geef u een nummer dan kunt u daar naar toe bellen", antwoord van ons: "dacht het niet, u zit daar toch om mij verder te helpen, als we telefoonnummers krijgen bent u niet veel meer dan een veredeld telefoonboek, lijkt ons niet het businessmodel van The New Motion toch?" antwoord: u bent verbonden met een callcenter en wij kunnen niets voor u doen, wel kan ik u doorverbinden met het desbetreffende telefoonnummer, deze mensen kunnen u wel helpen. 
We worden dus doorverbonden met de meldkamer van stichting e-laad. De meneer aan de andere kant van de lijn kan in zijn computer zien dat er niets mis is met de oplaadpaal. Stelt voor deze te resetten en dan kan ik het na 10 minuten nog eens proberen. U raad het al, laden lukt wederom niet. Met de meldkamer van e-laad gebeld en in overleg besloten de volgende paal te proberen.
Deze paal zou volgens de My Ampera App in buurt van de stationsstraat nr 15 in Winterwijk staan, echter dit adres klopt wederom niet. Wel zien we een P+R parkeerplaats aan de andere zijde van de weg ca. 500 terug. Daar maar eens kijken. En ja hoor daar staat de oplaadpaal, weliswaar met een benzine gestookte Honda Civic op de bijbehorende parkeerplaats, maar gelukkig is de kabel lang genoeg om de paal te bereiken. De eigenaar van de Civic komt wel meteen op hoge poten uit het tegenoverliggende huis gerend omdat we de Ampera scheef achter zijn auto parkeeren en hij er zo niet meer uit zou kunnen. Nadat we hem hebben uitgelegd dat we na een uurtje (inmiddels was er al een uur verstreken) weer zouden vertrekken liep hij al mopperend terug naar zijn woning (op zijn sokken). Grappig dat mensen boos worden terwijl ze zelf hun auto fout parkeren.
Laden kan nu eindelijk beginnen. Maar.....wat blijkt, wederom start het laden niet en er zit niets anders op dan nogmaals te bellen met de meldkamer van stichting e-laad. Ze snappen er nu ook niets meer van. De paal is in orde dus ligt het aan de auto. Wij vertellen dat we, wanneer we thuis laden, geen problemen ondervinden en dat gezien het feit dat dit ook met 16 ampère en 220 volt gebeurt, het volgens ons toch niet aan de auto zou moeten liggen. Wij denken eerder dat er iets met onze kabel niet in orde is. Na nog wat ongestructureerd heen en weer gepraat, beëindigen we het gesprek met de vriendelijke heer en besluiten toch nog eens The New Motion te bellen. Er is inmiddels een uur en drie kwartier van de twee uur voorbij en we zijn blij dat we een Opel Ampera rijden en geen volledig elektrische auto want dan waren we nooit meer thuis gekomen.
Uiteindelijk krijgen we Marlou van de The New Motion aan de lijn, die ons verteld dat er inmiddels een gerucht ronddwaalt op de burelen van The New Motion, Opel Breda en stichting e-laad, dat er toch wel eens een probleempje zou kunnen zijn wanneer een Ampera rijder bij een oplaadpaal van e-laad wil laden. Mmmm, dat klinkt onheilspellend.
We praten met Marlou nog wat na over de manier van hulp en het volledig ontbreken van enige structuur en dus analyse van het probleem dat wij hebben en spreken af dat wij weer contact hebben zodra zij meer weet.
De volgende dag bellen we s'morgens met de My Ampera Agent en leggen hem de ervaringen en uitspraken van The New Motion voor. Hij zegt niets te weten van een probleem en gaat het uitzoeken. Ook hij beloofd ons terug te bellen zodra hij meer weet. 
Nu zijn wij niet voor een gat te vangen, dus bellen we zelf ook maar eens met ICU Alfen de producent van de oplaadpaal. Daar wordt direct actie ondernomen en we snel terug gebeld door een ras echte fries die ons vertelt, dat het zo zou moeten zijn dat je bij het laden van de Opel Ampera, eerst de kabel in de oplaadpaal moet steken, de stroom er op moet zetten (met het pasje) en dat je vervolgens de kabel in de auto moet steken. 
Dit is voor ons een volslagen verrassing nu het eigenlijk een beetje tegen natuurlijk is. Immers we leren (althans de technici onder ons) dat je altijd eerst zorgt dat kabels zijn uitgerold en dan pas een stekker in een stopcontact steekt. Dit is veiliger, immers dan staat de kabel nooit onder stroom als we deze door onze handen laten gaan. Wanneer een kabel een beschadiging heeft bijvoorbeeld zouden we een schok kunnen krijgen als er wel stroom op staat.
We slaan het instructie boekje er nog maar een op na, en inderdaad, de handelswijze die de sympathieke Fries van ICU Alfen ons heeft verteld staat exact zo beschreven. Weliswaar niet zo duidelijk maar toch. Ook is het zo dat we dit thuis eigenlijk altijd wel ook zo doen (wij dan). Dat verklaart wellicht dat we thuis nooit problemen hebben ondervonden.
Toch blijft het vreemd, we hebben bij twee van vijf bezochte publieke oplaadpalen wel degelijk kunnen laden, terwijl wij de foute handelswijze ook bij die gelegenheden hebben toegepast.
Nu komen we op korte termijn niet weer in Winterwijk, wel even overwogen er toch naar toe te rijden maar hier van afgezien, zodat we nu niet kunnen testen of dit inderdaad het probleem was. We besluiten maar even af te wachten met welke antwoorden The New Motion, Opel en stichting e-laad komen. 
Welnu op vrijdag worden we gebeld door de meldkamer van stichting e-laad. De paal in Winterswijk waarvan wij op donderdag zouden hebben doorgeven dat deze het niet deed, doet het weer. Hoezo donderdag, we hebben dit op maandag avond gemeld, nee hoor donderdag staat er in mijn systeem. En de andere oplaadpaal (de tweede waar we hebben geprobeerd te laden op maandag avond)? Niet bekend staat niet in het systeem. Erg onbevredigend, nog even doorgevraagd of men nu ook bijhield dat specifiek onze auto dit probleem heeft, zodat bij herhaaldelijke storingen er een historie is die wellicht het oplossen van het probleem vereenvoudigd. Wordt niet geregistreerd!
We besluiten zelf nog maar eens te bellen met The New Motion, en spreken Marlou weer, die de oplossing van ICU Alfen niet kende. Wel vertelde ze dat de tweede oplaadpaal aan de stationsstraat in Winterwijk, door e-laad op maandag avond was afgesloten, nu wij binnen een uur bij twee oplaadpunten hebben geprobeerd te laden en dit bij e-laad wordt aangemerkt als mogelijk misbruik van de laadpas. Dus als het om wat voor reden bij een oplaadpaal niet gaat en men binnen een uur elders probeert te laden dan wordt de oplaadpaal geblokkeerd. Dit is wel heel vreemd.
Ook met Marlou wederom overleg gevoerd over de manier van communiceren registreren en vragen stellen, en Marlou wil graag met ons in gesprek om de gebruik te maken van de hulp die we eerder al hebben aangeboden om hier lijn in aan te brengen (ons stokpaardje). Afspraak volgt op zeer korte termijn daarover later meer natuurlijk.
Vervolgens de My Ampera Agent maar weer eens gebeld. Deze was net als wij onaangenaam verrast over de oplossing van ICU Alfen en de instructie in het boekje van de Ampera. Ook hij was hiervan niet op de hoogte. Wel waren er inmiddels meer klachten binnengekomen bij hem. Hij vind het allemaal heel vervelend en legde ons vervolgens uit dat alle klachten door heel Europa worden verzameld en dan naar Amerika gaan, waarna wij na een uitgebreide analyse aldaar een antwoord kunnen verwachten. Opel Nederland mag eigenlijk niets doen. Dat gaat dus nog wel even duren. Hij benadrukte dat alle Ampera rijders hun klachten moeten doorgeven dat zou helpen bij het oplossen. Wij stelden dat het dus eigenlijk zo is dat alle Ampera rijders voor een meerprijs van € 10.000,= t.o.v. een vergelijkbare benzine of diesel auto, testrijders mogen zijn voor Opel. Onacceptabel in onze ogen, zeker nu Opel, gezien alle vetragingen bij het uitleveren, uitgebreid had kunnen testen in het veld of er zich vreemde problemen voor zouden doen. Verder is het bedroevend dat er niet eens een systeem van vragen en antwoorden is waarmee problemen of gebruikers fouten snel worden getakeld, zodat een telefoontje van een Ampara rijder met de My Ampera Agent ook zin heeft. Wij hebben inmiddels meer zelf uitgezocht dan Opel, waarbij we wel opmerken dat met name de Ampera Agent van goede wil is en hard werkt om antwoorden te krijgen. Echter zijn backoffice laat hem ons inziens mooi in de kou staan.
Resumerend:
Laden zou moeten lukken als we eerst de kabel in de paal steken, dan de stroom erop zetten en vervolgens aansluiten op de auto (we gaan dit verder onderzoeken).
Indien het niet werkt hoef je niet naar een andere paal te gaan, deze wordt afgesloten in verband met vermeend misbruik van uw laadpas.
Opel Nederland en The New Motion, verbinden aan elkaar door en gebruiken buiten kantooruren callcenters die eigenlijk niets weten.
Stichting e-laad heeft weliswaar een meldkamer, maar ook hier ontbreekt enerlei kennis en structuur aangaande vragen en antwoorden.
Kort om, er moet nog erg veel gebeuren, en de volgende auto's dienen zich aan (Toyota).
Wel is een ieder van goede wil, en we kijken dan ook uit naar een goed gesprek met in ieder geval The New Motion.











16 opmerkingen:

  1. Hallo Henk,

    Bedankt voor je uitgebreidde blog en de issues die je tegenkomt, als toekomstig Ampera rijder lees het met plezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Henk,

    Vervelend te horen! Is niet de bedoeling je het gevoel te geven dat doorverbinden het enige is wat we doen!

    We komen hier even op terug.

    groet,
    Alef (The New Motion)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Henk,

    Ik heb het zojuist ook al in een email beschreven, maar hier een post voor iedereen die met dezelfde vragen worstelt: Stichting E-laad gaat zeer spoedig verschillende testen doen met de Opel Ampera en de ICU/Alfen palen. ICU/Alfen geeft aan in de voorgaande maanden al diverse tests te hebben gedaan met hun laadpunten en de Ampera. Bij deze testen zijn toentertijd geen problemen opgetreden.

    Maar nu sinds korte tijd Ampera's rondrijden, en ook publieke laadpunten worden gebruikt die voorheen misschien nog nooit gebruikt werden, treden ook de eerste problemen op.

    Het is voor heel EV-land belangrijk dat dit probleem snel wordt opgelost. Stichting E-laad is er mee bezig! Zodra ik meer hoor, laat ik het je weten!

    Mvg,
    Marlou (The New Motion)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb vandaag in Zoetermeer ook met een laadpaaal staan worstelen. Na herhaald uitnemen van de stekker sprong hij aan.
    Helaas brandt er nu een lampje in m'n Ampera vanwege een technische storing.
    Die foutmelding moet uitgelezen worden in een Opel-garage. Dat kost me weer een paar uur, want mijn delaer zit niet om de hoek.\Maar goed dat ik 'gratis' rij...

    Mvg

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Jan,

      Dat lampje is gaan branden omdat de computer die het laden regelt (zit onder de rechter voor stoel) een signaal naar de centrale voertuig computer heeft gestuurd. Daarna (toen het laden wel lukte) heeft de laad computer wel een signaal gegeven om het lampje weer uit te laten gaan, echter dit wordt door de voertuig computer genegeerd, bekend probleem. Met deze uitleg heeft de monteur e.e.a. zo weer voor elkaar.

      Succes Henk

      Verwijderen
    2. Bedankt Henk,

      Zou het lampje ook weer uitgaan als ik nog een keer zo'n laadpaal bezoek en de computer met een probleemloos proces geconfronteerd wordt?
      Alvast bedankt voor het meedenken!

      Groet,

      Jan

      Verwijderen
  5. Goedemorgen Jan,

    Voor zover wij ervaren hebben niet.

    Groet

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Tot mijn verbazing is het lampje weer uit.
    Ik heb niet in de gaten gehouden hoe ik dat voor elkaar heb gekregen, maar het is een van deze twee:
    - een nieuw bezoek aan een onwillige laadpaal
    - met het config-knopje het scherm uitschakelen en weer aanzetten
    Ik vooral aan dat laatste. Daarmee doof je immers alles en als je hem weer aanzet, is er geen trigger voor een error, want de auto is oké in de zelftest.

    Vriegroe,

    Jan

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi, ik had hetzelfde lampje branden na een miscommunicatie met een laadpaal. Het scherm uit gezet en daarna de power uit. Daarna weer aan en nu is het lampje uit ! Dank.

      Verwijderen
  7. Sinds gisteren staat het lampje weer aan. Vermoedelijk omdat er een paar druppels regenwater in het stopcontact spatten toen ik het 'oplaadluik' dichtgooide. Het scherm uitzetten via config helpt niet.
    't Zal wel weer een keer doven. En hopelijk komt er mettertijd een update van Opel.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Bij een bezoekje aan de opel dealer aankomende week zal ik eens navraag doen

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Over oplaadproblemen gesproken. Sinds vorige week maandag (12 dagen) heb ik mijn ampera. Die eerste dag heb ik hem 2 keer opgeladen.
    De 1e keer aan een laadpaal. de 2e keer aan mijn stopcontact. Pobleemloos. Dinsdag is een laadpaal bij mij aangelegd. Daar wile ik hem 's avonds aan opladen.
    Het leek goed te gaan. Laadpaal ging eerst groen en daarna blauw branden. Er ging een geel lichtje in e auto branden. Maar ipv dat dit overging in
    groen van dat die aan het laden is ging hij uit. Daarna nog een paar keer geprobeerd met hetzelfde effect. Ook de methodes van de eerste 2 keer laden herhaald.
    Geen success. Opel garage gebeld. Moest hem daar na toe brengen. ze hebben hem uitgelezen (kwam een hele waslijst met meldingen uit). Hebben het gereset. Weer aan de oplader gehangen. En het werkte nog steeds niet.
    Heb ze regelmatig gebeld en dan kreeg ik als antwoord dat ze bezig waren samen met opel NL en opel Duitsland.
    Kortom ze weten het niet. Schijnt een nieuwe oplaad unit in geplaatst te zijn. Werkte ook niet. Zitten er nu aan te denken complete accu te vervangen. Maar dat duurt weeer een aantal dagen voor ze daar toestemming voor krijgen.
    als het dan op voorraad is dan duurt dat weer dragen. Is het niet op voorraad dan God knows hoe lang het gaat duren.
    Tot zover de story van mijn rampera.
    Voor die prijs had ik wat beters verwacht. wordt vervolgd.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Tja de ampera staat nog in zijn kinderschoentjes hé ; Eigenlijk is dat geen electrische auto ,
    je kan er 70 km electrisch mee rijden en dan overschalen op benzine .
    Mooie auto da wel maar immens duur

    en ja , wie kan eraan werken hé ? het is voor iedereen nieuw hé

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ik kan niet opladen,
    Auto geeft aan service hoog spanninglaad systeem
    Garage geweest
    Garage zegt dat een up date moet plaats vinden
    Klopt het? Ik heb mijn twijfel
    Vandaar de vraag aan jullie!
    Heen jullie eerdere ervaring

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag ,Mede slachtoffer,nu ook het zelfde probleem met de Ampera ,is er meer ervaring onder de leden ? en eventuele kosten gr

      Verwijderen
  12. Dag Mede Lot genoten,ook ik met dit probleem getroffen ampera bj 2012 km 158.000 garage komt er niet uit ...sturen uitlees rapport naar Opel liefts 23 bladsite,s afwachten maar ....

    BeantwoordenVerwijderen